Slovenské Krtkodomy sa vďaka pomoci EÚ „prekopávajú“ do celej Európy

27.11.2020

Veľký dom bez vysokých účtov za energie, minimálnou uhlíkovou stopou a v čo najväčšom súlade s prírodou. Hoci to môže znieť ako eko-utópia, nie je. Dokazuje to Krtkodom – energeticky pasívny, alebo rovno sebestačný dom so zelenou strechou. Prvý takýto zemou pokrytý dom vyrástol na slovenskom Záhorí. Dnes vďaka podpore siete Enterprise Europe Network, najväčšej celosvetovej siete na podporu malých a stredných podnikov (MSP) spolufinancovaných EÚ, sa k zakladateľom spoločnosti pridávajú architekti z najrôznejších kútov Európy. 

 
Príbeh Krtkodomu sa začal písať v roku 2010. Hoci bolo krátko po hospodárskej kríze a podmienky podnikateľom príliš nepriali, Martin Pribila sa rozhodol, že konečne zrealizuje svoj študentský sen – stavbu ekologických domov v obklopení prírody. Kamarát ho raz pri pohári vína podpichol, že jeho domy vyzerajú ako krtince, a tak vznikol názov Krtkodom.
Podstatou tohto domu je, že je z dvoch až troch strán obklopený zemou a vrstva zeminy pokrýva aj jeho strechu. Vďaka tomu je tepelne stabilný, takže ho v lete netreba chladiť a v zime stačí výrazne menej a kratšie vykurovať. Krtkodom má zelenú strechu, ktorá absorbuje CO2 a dokáže zadržať až 95 percent zrážok, ktoré na daný pozemok spadnú.

Sieť Enterprise Europe Network pomohla Krtkodomu s hľadaním zahraničných partnerov

Na začiatku podnikania sa Martin Pribila moril s viacerými problémami. Postaviť prvý dom mu trvalo dlho a hlavne – zostal po ňom vo vysokej strate. „Na škole nás naučili ako stavať, ale nie ako podnikať. Nevedel som ako na to a urobil som veľa chýb,“ opisuje ťažké začiatky Martin Pribila. 

Podobne na tom bol aj neskôr, keď sa rozhodol, že by chcel svoje domy dostať za hranice – nevedel, ako na to. Na školení pre podnikateľov sa dozvedel o sieti Enterprise Europe Network.Jej miestna kancelária Slovak Business Agency so sídlom v Bratislave mu poskytla individuálne poradenstvo..Zabezpečila mu účasť na rôznych seminároch, konferenciách či B2B kooperačných podujatiach, vďaka ktorým získal zahraničných biznis partnerov – od architektov, cez realizačné firmy až po dodávateľov materiálov. 

V snahe rozšíriť tieto špeciálne ekologické domy do zahraničia mu výrazne pomohlo aj publikovanie profilu v databáze POD (Partnering Opportunities Database) na webovej stránke Enterprise Europe Network (www.een.sk). „Ide o databázu, cez ktorú si vedia malé a stredné podniky v Európskej únii, ale aj pridružených krajinách hľadať obchodných partnerov alebo sa zapájať do medzinárodných projektov. Hneď ako sme profil zriadili, začali sa mu ozývať firmy a podnikatelia so záujmom o spoluprácu a dodnes sa mu ozývajú,“ vysvetľuje Oľga Némethová, manažérka podpory medzinárodnej spolupráce zo Slovak Business Agency, ktorá služby Enterprise Europe Network na Slovensku sprostredkováva.

„Aktuálne staviame dom v Maďarsku a ak by som cez B2B kooperačné podujatia nezískal kontakt na maďarského statika, nikdy by sme projekt nevedeli zrealizovať. Bez partnera v danej krajine so znalosťou miestneho jazyka sa viete pohnúť len veľmi ťažko,“ hovorí zakladateľ Krtkodomu.


Spolupráca so sieťou Enterprise Europe Network naďalej pokračuje 

Aktuálne krtkodomy stoja alebo sa stavajú okrem Slovenska v Čechách, Rakúsku a spomínanom Maďarsku. V blízkej budúcnosti sa však firma chystá expandovať aj do Poľska, Nemecka, Talianska, Chorvátska a Slovinska. 

„Vďaka profilu v databáze POD na webovej stránke Enterprise Europe Network (www.een.sk) sa mi nedávno ozvali siedmi ďalší potenciálni partneri z Ukrajiny, Estónska, Litvy a ďalších krajín. Nabralo to na obrátkach a vyzerá to, že sa nám podarí preraziť do značnej časti krajín Európskej únie,“ približuje Pribila. Ako súčasne dodáva, jeho spolupráca s Enterprise Europe Network nekončí, ešte stále je veľa potenciálnych trhov, kde Krtkodomy nepoznajú. Oľga Némethová zo Slovak Business Agency, ktorá je partnerom Enterprise Europe Network, Martinovi Pribilovi sprostredkováva účasť na nových B2B stretnutiach a zahraničných konferenciách, ktoré by preňho mohli byť relevantné. Tie sú užitočné nielen kvôli novým kontaktom, ale aj informáciám o najnovšom vývoji v odvetví. „Dostal som sa vďaka nim k materiálom, ktoré by ma inak ani nenapadlo hľadať. Plánujem sa ich preto zúčastňovať aj naďalej a vrelo to odporúčam aj iným podnikateľom,“ uzatvára zakladateľ Krtkodomu.